Thale Vangen



Snabel, Backaskolan, 2014

Thale Vangen iscensätter sammanhang som känns på samma gång bekanta och främmande, inbjudande och skrämmande. Hennes konst verkar röra sig i en egen dimension, i en unik symbolvärld. Med en bakgrund som biolog använder Vangen djurens skepnader som ett spel med identiteter och kroppsupplevelser. Hennes konst väcker betraktarens intresse med förflyttningar: genom rörliga mekaniska delar eller bara tankens flykt.

Djur, maskering och förvandling var temat när ett 80-tal elever från Backaskolan blev delaktiga i utförandet av ett nytt konstverk till deras skolgård. Tillsammans med Vangen och en konstpedagog utforskade de temats olika möjligheter. Konstnären själv var först inte helt på det klara med vilket uttryck hennes verk skulle få, men det klarnade under övningarna med barnen. Genom att maskera sig kan man bli en annan, anta ett nytt utseende för att skrämmas, förföra eller försvinna. I djurens värld, liksom i människans, sker dessa förvandlingar ofta: vi iklär oss en kostym eller en uniform, något som kan ge rätt signaler till omgivningen. Ibland vill vi smälta in som en kameleont, ibland vill vi sticka ut ur mängden som en påfågel.

Förvandlingen som sker bakom masken känns även inombords. Bakom en lejonmask kan vi få djurets kraft, styrka och mod. Genom att smälta in i omgivningen kan vi få vara i fred, hitta en fristad. Konstverket Snabel är både en skulptur och en mask. Genom att interagera med verket förvandlas betraktaren för en stund till något som bara fantasin kan sätta gränser för.

Thale Vangen, född 1974 i Drammen, Norge. Verksam i Malmö. Utbildad vid Konsthögskolan i Malmö 2005–2010.

 


Faktaansvarig:    
Ändrad: 2016-09-28